FRANSISKAANINEN
YHTEISÖ O.F.S. 26.10.1993
Luoteisprovinssin
ja ítäprovinssin tiedonantoja nro 2/93. touko- elokuu
Työ on lahja, työnteko on armo
(Ajatuksia
työn päivänä, 1. toukokuuta)
-- Kolme
rakennustyöläistä oli hakkaamassa kiviä. Vieras lähestyi heitä. Hän kysyi
ensimmäiseltä: Mitä te teette? - Ettekö te näe, vastasi tämä edes katsettaan
kohottamatta, minä hakkaan kiviä. - Ja mitä te sitten teette, kysyi vieras toiselta.
Huokaisten tämä vastasi: Minun täytyy ansaita rahaa. Vieras kysyi myöskin kolmannella:
Entäpä te? Tämä katseli vierasta ja vastasi rauhallisesti: Minä autan
katedraalin rakentamisessa.
Työntekijöitten
vastauksissa piilee kovin erilaiset ajatukset työnteosta. Kun ajattelen, että
työnteko muodostaa kolmanneksen elämästäni, on minulle tärkeää tietää, mitä se
on ja miten minun tulee se suorittaa (tehdä). Myös kristittynä se koskee minua.
Tästä dominoivasta elämänalasta kuitenkin sanotaan meille varsin vähän.
Opettavista sanoista työn hyödyllisyydestä joutilaisuuden voittamiseksi, ruumiin
kesyttämiseksi ja toimeentulon turvaamiseksi on vain vähän apua.
Silloin ovat
perinteiset fransiskaaniset ajattelutavat rohkaisevia.
Ensimmäisen
kerran historiassamme, kuten A Rotzetter kirjoittaa, työnteko on Franciscukselle
muutakin kuin paha (rangaistus), joka elämässä on kestettävä, joka kuuluu
”kauppaan”. Hän kutsuu yksinkertaisimpia töitä armoksi. Ne pitää ottaa
kiitollisena vastaan ja toteuttaa; itse asiassa ne ovat itsestäänselvyys, johon
on sydämen nöyryydestä myönnyttävä.
Tätä seikkaa
on painotettu yhteisömme sääntöjen 21. artiklassa: “Franciscukselle työ on
lahja ja työnteko armo. Päivittäinen työ ei ole vain toimeentulon väline, vaan
mahdollisuus palvella Jumalaa ja lähimmäistä, ja myös tie kunkin oman
persoonallisuuden taipumusten toteuttamiseksi. Vakuuttuneena siitä, että työ on
oikeus ja velvollisuus, ja että kaikki toiminta ansaitsee kunnioituksen,
sisaret ja veljet työskentelevät siten, että kaikilla olisi mahdollisuus työhön
ja että työprosessi muodostuisi entistä inhimillisemmäksi. Vapaa-ajalla ja
levolla on oma arvonsa ja nekin ovat välttämättömiä persoonallisuuden
ylläpitämiseksi.
Jäsenet
pitävät huolta työn ja joutilaisuuden tasapainottamisesta ja näkevät vaivaa
toteuttaakseen sopivia vapaa-ajan vieton muotoja. Maailmassa haluamme elää
evankeliumia P. Franciscuksen elämän hengessä. Silloin on välttämätöntä
suhteuttaa työ ja vapaa-aika evankeliumin vaatimuksiin.
Silmäillessään
ihmisen työntekoa prof. Kurt Koch kysyy kirjansa Aufbruch statt Resignation eräässä
luvussa provosoivasti: “työtä kuolemalle vaiko työtä elämälle?”
EIämän
mahdollistava työn luonne, jota vanhassa testamentissa painotetaan niin
voimakkaasti, aiheuttaa nykyään taakan (Tragen), jota tarkastellessa ei voi
välttyä päätelmältä, ettei inhimillinen työ vain hahmota meidän maailmaamme,
vaan voi myös turmella sen.
Yhä enemmän
työtä, aikaansaamista, paljastaa osallisuutemme suunnattomaan tuhoamistyöhön
(K. Marti).
Raamatullinen
näkökanta inhimilliseen työhön vaatii kriittisen työkäsityksen eli että
inhimillisen työn arvo, samoin kuin työtä tekevien ihmisten arvo, ensin täsmää
inhimillisen työn kautta toteutettavan työn tavoitteen kanssa. Se tarkoittaa, etteivät
ekologiset kysymykset ratkaise työn tekemistä (siis vaikuta raaka-aineiden tms.
valintaan).
Evankeliumin
sanomaa puolestaan vastaa vain yksi käsitys työnteosta eli se, ettei
inhimillinen työ ole vain ihmisen vallankäytön väline, vaan myös luodun
yhteistyötä Jumalan luomistyössä ja siis myös solidaarisen säilyttämisen ja sisarellisuuden
toimintaa.
Myös
fransiskaaninen näkökulma on tärkeä. Franciscus ei halua sitoa työtekoa
vastasuorítukseen eli palkkaan tai muuhun palkkioon, vaan myös palkaton työ on
mielekästä. Työllä on itseisarvo myös ilman hyödykkeiden tuotantoa ja palkkaa,
koska siihen liittyy humaani inhimillinen mielekkyys. Se on yhteistyötä Jumalan
kanssa Iuomistyössä, ja yhteistyötä Jumalan valtakunnan hyväksi. Se on lahja,
kutsumustehtävä ja armo.
Massatyöttömyys
ei osoittaudu ainoastaan taloudellisesti arveluttavaksi toiminnaksi, vaan
raskauttavaksi hyökkäykseksi itse ihmisyyttä vastaan. Työttömältä ryöstetään
työn kautta ihmiseksi tulemisen mahdollisuus. On myös harkittava, josko me
esimerkiksi elämme evankeliumin mukaisesti sallimalla tehdä tai tekemällä
"pimeästi" työtä ennen kaikkea sen vuoksi, kun sillä tavoin
ryöstetâän muilta mahdollisuus työhön ja siten valtaosa heidän itsetunnostaan.
Evankeliumin mukainen elämä velvoittaa meitä “oikeuteen työhön”, vaatimaan
yhteiskunnassamme oikeutta työhön ja taistelua “työmaailman
inhimillistämiseksi”, sen tekemiseksi humaanimmaksi.
Exoduksessa
(20.2) ilmenee vanhatestamentillinen jumala Jumalana, joka on kääntänyt
orjuuttavat ja ihmisarvoa alentavat työolot vapauttaviksi ja ihmisarvoisíksi.
Israel on siis nähnyt Jahven perustavan historiallisen avun, jossa Hän johdatti
israelilaisel pois orjuuttavista työoloista ja johdatti heidät kestävämpiin ja
myös siedettävämpiin työoloihin. (vrt. DTn 26,5-9). Vanhan testamentin Jumala
huolehtii kansansa inhimillisistä työolosuhteista. Siksi hänellä on myös
sydämen asiana sapatti (Exodus 28,8-11). joka oli Israelissa tärkein
työoikeudellinen määräys - tuo säännöllisesti toistuva, täydellinen työtön
jakso, jota joku on kuvannut “säännölliseksi lakoksi“. Sapatti toimii inhimillisen
työn säännöstelijänä ja inhimillistäjänä.
Työnteko
yksistään ei tee inhimillisestä elämästä mielekästä. Myös tästä raamatullinen
sanoma puhuu yhteiskunnalle, joka on asettanut ihmiselle ja jopa Iuomakunnalle
suorituspakon. Tämä sanoma vapauttaa suorituspakon käskystä. Se ei vapauta
ihmistä kaikesta toiminnasta, mutta kylläkin “pakosta vanhurskauttaa"
itsensä suoritusten kautta. Hänen elämällään on joka tapauksessa merkitys
-- ei
ainoastaan menestyksen kautta, vaan myös epäonnistumisten kautta,
ei ainoastaan
loistosuoritusten vaan myös virhesuoritusten kautta,
ei ainoastaan
suoritustason nousun vaan myös sen Iaskun mukaan.
ei ainoastaan
onnen vaan myös epäonnen,
ei ainoastaan
elämän vaan myöskin kuoleman kautta.
(kuten H. Küng
kirjassaan Vanhurskaus tänään, on asian määritellyt).
Raamatullinen
sanoma tuo tietoisuuteemme, että ihminen on rajattomasti paljon enemmän kuin
hänen työnsä ja suorituksensa, mutta se sanoo myös, että työ on Iahja ja
työnteko armo, jos etsimme sen ymmärtämistä sanoman hengessä.
P
Ubald H. OFM
(Valokuvat: Fransiskaaniveljiä työnteossa Mission Santa Barbarassa, Kaliforniassa, 1900-luvun puolivälissä.)
(Valokuvat: Fransiskaaniveljiä työnteossa Mission Santa Barbarassa, Kaliforniassa, 1900-luvun puolivälissä.)